Terugleverkosten
Er zijn steeds meer huishoudens die stroom opwekken met zonnepanelen. Dat is goed nieuws voor de energietransitie, maar het zorgt ook voor meer kosten. We kiezen ervoor om deze op een eerlijke manier door te berekenen aan klanten met zonnepanelen. We noemen deze kosten: terugleverkosten.Waarom we dit doen, hoe het werkt en wat dit voor u betekent, leest u op deze pagina.
Waarom terugleverkosten?
De afgelopen jaren wordt er steeds meer stroom opgewekt door zonnepanelen. Die zonnepanelen wekken vaak allemaal op hetzelfde moment stroom op. Namelijk als de zon schijnt. Daardoor wordt er overdag veel stroom teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Dat zorgt voor overvolle elektriciteitsnetten en kosten.
Wat zijn terugleverkosten?
Terugleverkosten zijn kosten die u betaalt voor de stroom die u teruglevert aan het elektriciteitsnet. De kosten voor terugleveren waren tot 1 juni 2024 onderdeel van het variabele stroomtarief en werden verdeeld over al onze klanten.
Vanaf 1 juni zijn deze kosten uit het variabele stroomtarief gehaald. We kiezen ervoor om deze op een eerlijke manier door te berekenen aan klanten met zonnepanelen.
Levert u stroom terug? Dan brengen we terugleverkosten in rekening. Ook ontvangt u nog steeds een teruglevergoeding. U ziet de terugleverkosten en terugleververgoeding voor uw contract gelden terug onder het kopje 'Producten'. terug in Mijn Woonenergie.
Heeft u geen zonnepanelen?
Dan betaalt u géén terugleverkosten. We halen de kosten voor terugleveren uit het stroomtarief. Terugleverkosten berekenen we alleen door aan klanten met zonnepanelen.
Wat betekent dit voor u?
We gaan stap voor stap klanten terugleverkosten in rekening brengen aan klanten met zonnepanelen. Hieronder leest u wat dit voor uw situatie betekent.
- U ontvangt minimaal 30 dagen van tevoren een bericht als we de terugleverkosten per teruggeleverde kWh stroom aan u gaan doorberekenen.
- In dit bericht leest u meer over uw nieuwe leveringstarieven en de terugleverkosten en wat dit betekent voor uw termijnbedrag.